Besok, Asteroid Besar Akan Terlihat di Langit Sumatera




CALIFORNIA - Saintis mengatakan bahawa asteroid besar adalah 45 meter lebar di atas tanah pada hari Jumaat, 15 Februari 2013 untuk mengukur. Dinamakan DA14 boleh, separuh saiz asteroid saiz padang bola sepak, mereka mengatakan bahawa ini boleh dilihat di Indonesia, terutama di Sumatera.

Dilansir Angkasa, Rabu (2013/02/13), asteroid akan bukan sahaja wujud di antara orbit Bumi dan Bulan, tetapi juga terbang lebih rendah daripada geopegun komunikasi cincin, iklim dan navigasi satelit. Asteroid Ini adalah pada jarak terdekat dengan Bumi, bukannya satelit untuk menjadi 5,000 batu (8.046 kilometer).

Dalam jarak terdekat adalah bahagian barat Sumatera dan Indonesia mengatakan mereka melihat batu-batu besar ruang angkasa. Sumatera adalah salah satu asteroid 17.200 batu (27,680) menjadi. Dari permukaan Bumi pada hari Jumaat pada jam 02,24 EST (1924 GMT)

Asteroid 150 meter luas kononnya laju ke hadapan. Penyelidik NASA berfikir bahawa asteroid ini bergerak melalui sistem solar pada kelajuan 17.450 jam batu (28100 kilometer sejam).

Objek ruang angkasa mempunyai kandungan bahan silikat dan menjadikan ia sebagai S. asteroid jenis Apa asteroid adalah pop bumi? Saintis mengatakan bahawa asteroid ini tidak dapat berjalan atas bumi.

Ahli astronomi telah dibuat jalur peta asteroid. Hasilnya, ia dikenali bahawa jarak terpendek tidak mencapai kira-kira 17.100 kilometer (27.520 km) permukaan kenalan bumi.

NASA menyediakan pengendali satelit dengan maklumat tentang asteroid. Oleh itu, tiada komunikasi satelit, cuaca, atau GPS, tali pinggang asteroid yang kurang upaya. (FMH)

Sumber Artikel : Oke Zone

Comments